A legkitűnőbb adottságok, legmagasabb szintre fejlesztett képességek
sem érnek sokat, ha birtokosukban nem buzog tettvágy, nem érez
késztetést a cselekvésre, a szüntelen emberi tevékenységre. Ezért
tarthatjuk fontosnak, hogy a tanulói cselekvést ne kész ténynek
tekintsük, aminek már csak formát és irányt kell adnunk, hanem
önmagában is fejlesztendő, erősítendő dimenziónak. Milyen eszközökkel
buzdíthatjuk minél aktívabb életre a diákokat? Milyen motivációs
eszközöket találhatunk, amelyek a felnőtt életben is képesek mozgásban
tartani az emberi cselekvést? Ezeket a kérdéseket járják körül az itt
következő felvetésekkel.
T1 Munkakedv
A hátrányos helyzetű tanulók csoportjaiban a normál csoportokhoz képest
jóval magasabb az inaktív és munkanélküli szülők aránya, együttesen
mitnegy 30-40%. Aki dolgozik, az is alkalmi vagy feketemunkából él,
aminek nincs társadalmi presztizse, nem ad munka-mintát a gyerekeknek.
Az inaktív szülők és a szüleik foglalkozását megnevezni nem tudók
együttes aránya az ő körükbeneléri a 60%-ot. Cigánytanulók esetében az
arány 80%.
Educatio, 1997 - neumann-haz.hu
KÉRDÉS: Kiváltható-e alkalmanként „Tom Sawyer-effektus”? Képes lehet-e
a nevelés alkalmanként értékké átlényegíteni a „kerítésfestés”
kényszerét?
T2 Világos orientáció
A konkrét továbbtanulási, pályaválasztási szakasz előtt már jóval meg
lehet kezdeni az orientációk, beállítódások vizsgálatát. Ismert az a
nemzetközi gyakorlatban alkalmazott hatszög, amely négy orientációs
objektumot (céltárgyat) nevez meg (dolgok, ötletek, emberek, adatok),
és ezeknek megfelelően csoportosítja az irányultságokat. Dolgok:
realista típus; dolgok és ötletek: kutató típus; ötletek és emberek:
művészi típus; emberek: társas típus; emberek és adatok: vállalkozó
típus; adatok és dolgok: hagyományos típus. Ezeknek az orientációknak a
feltérképezése, önismeretbe építési korfüggetlen, jóval a középiskola
előtt alkalmazható.
John Holland "RIASEC" modellje
KÉRDÉS: Hogyan segíthető személyiségtípusok, orientációs típusok
felmutatásával a korai önmegismerés? Rávilágíthatnak-e ezek a
mesterséges és konstruált sémák a gazdagságában szabálytalan emberi
egyéniség dimenzióira?
T3 Önfejlesztés képessége
A különféle tanulási kompetenciák fejlesztése (tanuljunk tanulni) jelen
van az oktatásban. Nem elég hangsúlyos azonban az aszketikus elem, mint
elkerülhetetlen körülmény és feltétel. A sportpárhuzamok segíthetnek a
szemléletformálásban: edzésprogramok, fáradozás, verejték. Sokszor
kérdezik a diákok: mi értelme ezt megtanulni, Tudatosítani kell, hogy a
kognitív apparátus edzése, „kigyúrása” ugyanolyan, mint az izmoké.
Sárváry Mariann a nevelőmunka hatékonyságáról - oki.hu - 2003.02.
KÉRDÉS: Képesek-e a gyerekek saját programok kialakítására,
végigvitelére? Segíthető-e ez a képesség a fitneszklubokból ismert
„személyre szabott edzésprogramok” mintájára?
T4 Laterális problémamegoldás
Az iskola túlzott mértékben preferálja a hagyományos (vertikális)
gondolkodásmódot a laterális (kreatív) gondolkodásmóddal szemben. A
vertikális lépésről lépésre halad, a laterális ugrik. A vertikális
válaszokat ad és bizonyít, a laterális új kérdéseket tesz föl. A
vertikális a lényeges elemekre összpontosít, a laterálisnak semmi sem
irreleváns, örül a véletleneknek. A vertikális esetében garantált egy
minimális eredmény, a laterális teljesítménye dupla vagy semmi.
Szélesíteni kell az utóbbi rendelkezésére álló teret.
John P. Guilfordnak, a kreativitásmozgalom elindítójának gondolatai nyomán
KÉRDÉS: Az iskola leginkább csak szavakban értékeli a kreativitást. Hol
jelölhetők ki azok a tartományok, amelyeken belül csakugyan szabad tér
nyílhat az egyéni megoldásoknak?
T5 Döntéshozatal
A mai társadalomban mindenkinek magának kell felépítenie magát,
definiálni saját céljait, kialakítania kapcsolatrendszerét. Ezt nevezik
"barkácsolt életút"-nak, vagy tudományosabban: egyéni felépítésű
szocializációnak. Naponta kell mindenkinek önálló döntéseket hoznia, és
ezt már gyerekkorban el kell kezdeni. A szülő már nem hivatkozhat a
szokásokra, mintákra: a gyerek előtt a bőség zavara tárul fel, ha
döntenie kell. Az egzisztencialisták által megfogalmazott "szabadság
kényszere" nehezedik rájuk már kis koruktól fogva.
Ulrich Beck
KÉRDÉS: A gyerekek életében dominál a szabályozottság. Hogyan készíthetők fel ebben a közegben a szabadság nehézségeire?
T6 Időinformatika
A gyerekek nem tanulják meg, hogyan érdemes bánniuk az idejükkel. Nem
mindig képesek a ritmusváltásra a lassú, alapos és a gyors áttekintést
igénylő munka közt. Nem képesek a rendelkezésre álló idő praktikus
felosztására, a tevékenység ennek való alárendelésére.
Pitlik 1994-es tér-idő-jelenség mátrixa az ipari időinformatikához
KÉRDÉS: Mennyiben támogatható/támogatandó a számonkérő feladatok során az egyéni tempóhoz való igazodás?
T7 A tevékenység céljául tűzött tárgy
Hasznos lehet, ha a munkaerőpiacra készülő fiatal meg tud
különböztetni külső és belső javakat, mert így választhat, hogy
munkáját, tevékenységét milyen arányban szenteli egyiknek-másiknak. A
külső javak esetében a torta-effektus érvényesül: minél több jut nekem,
annál kevesebb jut másnak (pl.: pénz, karrier). A belső javaknál épp
fordítva van: minél több van nekem, annál több jut másoknak is (pl.:
tudás, amelyre megtaníthatok másokat is, tapasztalat, amit megoszthetok
velük, műalkotás, amit élévezni tudnak, stb.)
Marsha Richins és Scott Dawson (1992) materializmus-kutatásai az USA-ban
KÉRDÉS: Hogyan tehető érzékletes, kézzelfogható tapasztalattá a tanulási folyamat közben a tudás értékként való megélése?
T8 A tevékenység végső értelme
Thomas Hobbes felvilágosodás-kori antropológiája szerint az ember
szenvedéskerülő - boldogságkereső lény. Hasznos lehet újra meg újra
rámutatni a nevelés során, hogy a boldogság keresésére irányuló
tevékenység sokkal inkább családi viszonyok, stabil mikroközösségek,
élő kapcsolatrendszer, kulturális és természeti beágyazottság, valamint
szilárd értékrend kérdése, semmint anyagi javaktól függő eredmény.
Szociológiai tény, hogy minél erősebb valakiben a konzumszemlélet,
annál elégedetlenebb az élethelyzetével, így szükségképp boldogtalanabb
is. Mindennek belátása, átlátása az összes korábbi érték helyét,
szerepét is új megvilágításba helyezi.
Ralph Waldo Emerson, Mohandasz Karamcsand Gandhi, John F. Kavanaugh SJ
KÉRDÉS: Hogyan adhat hitelt a holisztikus életszemlélet eszméinek – a
tantárgyi rendszert keresztező – prezentációjuk, tárgyszerű, szakmai
tudáselemekkel való társításuk?
|
| |
|