A Nemzeti Tankönyvkiadó tanévnyitó konferenciáján a Tanárakadémia elnöke átadta a 2009. évi Pro Educanda Iuventute díjat. Az elismeréssel ebben az évben dr. Fodor Erikának, a Trefort Gimnázium tanárának munkáját köszönte meg az egyesület.

Fodor Erika munkássága ezer szállal kötődik az oktatáshoz. Amellett, hogy évtizedek óta folyamatosan tanít, részt vesz a tanárképzésben, szerepet vállal a Tudományos Akadémia munkájában, küzd a tehetséggondozásért és a felzárkóztatásért, tanterveket és tankönyveket dolgoz ki, egyesületet vezet, és taneszközökkel segíti az iskolák mindennapi munkáját. A Tanárakadémia elnöksége most elsősorban azt kívánja megköszönni neki, hogy létrehozta azt az oktató készletet, amelynek segítségével az iskolákban olcsón, környezetkímélő módon, egyszerűen és ötletesen valósítható meg a kísérletezés.
A Fodor Erika által létrehozott eszközcsomag módot ad rá, hogy még a legszegényebb települések iskoláiban is megvalósítható legyen a saját tapasztalat, vagyis az igazi természettudományi szemlélet alapján történő tanulás. A módszert és a hihetetlenül ötletes készletet csaknem kétszáz iskolában használják határainkon innen és túl, és nagy visszhangot váltott ki az Egyesült Államokban megrendezett taneszköz-bemutatókon is.
Mivel az eszköztár szellemesen kiváltja mind a nagyméretű felszereléseket, mind a nagy tömegű vegyszert, jóformán egy bőröndben is elfér. Hatékonyan helyettesíti a mind kevesebb intézményben föllelhető több milliós kémiaszertárakat, és lehetővé tesz, hogy miközben maga számára időt, iskolája számára pedig pénzt takarít meg a szaktanár, mégis színvonalas, élményszerű, a szakmai elvárásoknak megfelelő tanórákat tartson.
A Tanárakadémia elnöksége úgy gondolja, hogy ez az eszközrendszer jelentőségében messze túlmutat önmagán. Azt példázza, hogy a pénzhiány, a túlterheltség és az eszköztelenség közepette is lehetséges az igényes tanári munka, ha szellemesség, ötletesség és tenni akarás ellensúlyozza a nehézségeket. De szimbolikusnak látjuk abban a tekintetben is, hogy előtérbe állítja az elvontsággal szembeszegülő, életszerű tanítást is. Arra emlékeztet mindannyiunkat, hogy nemcsak a tananyag „leadása” a pedagógiai kötelességünk, hanem eközben a papírtól, betűtengertől való elrugaszkodásra is figyelnünk kell. Fodor Erika ebben lehet mindannyiunk példaképe tanárként, feltalálóként, közéleti személyiségként egyaránt.