|
| |
Csoda-projekt ötödikeseknek
|
|
|
Az Odüsszeia és Márai Ithakájának összehasonlítása
|
|
Baranyai Katalin, a Szent Angéla Gimnázium tanára a homéroszi eposzokat
sokféleképpen olvasható műveknek látja, melyekben a jelképek és a
regényszerűség átjárókat teremtenek a mai ember világához. Rámutat
azokra az apró részletekre, melyek fölött az olvasó sokszor átsiklik,
holott meghatározó szerkezeti jelentőségük van. Odüsszeusz íja például
az egyik ilyen jelképes tárgy: otthon hagyja, holott egy háborúba
indulva másnak ez aligha fordulna meg a fejében. Az előadás 2006. május
18-án Balatonföldváron, a Hotel Festivalban tartotta magyartanári
konferenciáját hangzott el.
Az előadás letölthető Microsoft PowerPoint
formátumban!
Baranyai Katalin
|
Olvasmánylista pedagógusoknak és diákoknak
|
|
Czecze Enikő olyan olvasmányokból állított össze igen gazdag listát,
amelyek nemcsak a diákoknak, hanem a velük foglalkozó pedagógusoknak is
ajánlhatók. A mai íróktól válogatott művek mai gyerekeket jelenítenek
meg, mai problémákkal szembesítik őket, és mai válaszokat adnak a
nehézségekre. A szövegekkel találkozó gyerekek mindebből fakadó
érdeklődése egyben a tanári munkát is megkönnyíti, hiszen könnyebb
kíváncsi kérdésekre válaszolni, mint soha fel nem tett kérdések
ürességében erőltetni saját mondandónkat.
Letölthető Microsoft Word formátumban.
Czecze Enikő
|
Elméleti ismeretek helye és szerepe az általános iskolai irodalomtanításban
|
|
Ágostonné Kugler Zsuzsanna tanulmánya az elméleti ismeretek helyét,
szerepét vizsgálja az általános iskolai irodalomtanításban. Óv a
végletektől, a mindent mesés csacsogásként előadó rossz gyakorlattól
éppúgy, mint a túlzott tudományoskodástól. Felfogásában az egyes
fogalmak rendszerré szervezett formában követik egymást, és mindig a
konkrét példákon át kerülnek a tanulók megértéshorizontjára. Így
őrizheti meg összhangját a diákok absztrakciós szintjét tiszteletben
tartó visszafogottság s az igényesség.
Letölthető Microsoft Word formátumban.
Kugler Zsuzsanna
|
KID-program tapasztalatok
|
|
Bálintné Lipp Terézia a rendszer nyitottságában
látja és láttatja a KID-program legfőbb erényét. Nem a dolgozatok,
számonkérő mérések, zord feleltetések jelentik számára az érdemi
fejlődés zálogát, hanem a kreatív tevékenységekben való együttműködés,
az olvasásra vonatkozó szüntelen buzdítás, a kínálat színesítése és a
figyelemfelkeltéshez kapcsolódó érdemi eligazítás. Ha a tanulók
megszokják, hogy az irodalom a tarkaság, a minden ember problémájára
adható válaszok tárháza, önként és szívesen fognak kalandozni ebben a
rengetegben.
Letölthető Microsoft PowerPoint bemutatóként
Lipp Terézia
|
A mindennapi élet dimenziói az irodalomtanításban
|
|
Valaczka András oktatástervezési modelljei a mindennapi élet dimenzióit
viszik be az irodalomtanítás világába. Olyan kérdéseket vet fel (mit
kezdjünk a rosszal?; mit kezdjünk a barátainkkal? mit kezdjünk az
idővel?; mit kezdjünk a szavakkal?), amelyek egyszerre vannak jelen a
művekben és a diákok mindennapjaiban, ezért képesek hidat alkotni a két
világ között. A témafölvetés ugyanakkor e modellben egy-egy mai
sikerfilm jelentével indul, s ez újabb átjáróként szolgálhat a
kommunikációs szakadék által kettészakított tanári-tanulói világ között.
Letölthető Microsoft PowerPoint bemutatóként
Valaczka András
|
A szerelem - szakítás témája a nyugatos költőknél
|
|
Ady Endre: Elbocsátó szép üzenet
Juhász Gyula: Anna örök
Kérdéssor összehasonlító elemzéshez
Munkaforma: egyéni vagy páros szövegfeldolgozáshoz,
ill. a versek csoportmunkában való megbeszéléséhez
|
Janus Pannonius: Egy dunántúli mandulafáról
|
|
A mitológiai utalások jelentésképző szerepe
Janus Pannonius: Egy dunántúli mandulafáról című versében (vázlat)
(mitológiai kép - motívum - metafora - jelentés kapcsolata)
|
Felmérő tesztek tizedikes diákoknak
|
|
Az irodalom elsősorban művészet, másrészt azonban iskolai tananyag is.
Itt következő kérdéssorunk abban segíthet a tizedikes diákoknak, hogy e
tananyagról megszerzett tényszerű ismereteiket felmérhessék.
Letölthető Microsoft Word
formátumban.
|
Hamlet rövidített változata
|
|
Izgalmas kihívás lehet egy középiskolai osztály számára előadni a
Hamletet. Egy olyan rövidített változatát közöljük itt a drámának,
amely alapján már több gimnáziumi előadást is sikerre vittek a
diákok.
Letölthető Microsoft Word
formátumban.
|
| |
|