Filmek, tudásfeltöltés, olvasási problémák. Konferencia a digitális kor kihívásairól
Az alcímben említett témákat járta körül egyesületünk konferenciája, amelyet nagy érdeklődés mellett rendeztünk meg nem sokkal karácsony előtt. Meghívott előadóink: Szabó T. Anna költő, Dr. Fábri György rektorhelyettes, Hargitai Katalin szakpedagógus voltak. (A legfőbb témaként szereplő, szövegalkotási feladatokat inspiráló, feldolgozott filmrészletekből hamarosan egy csokorral közzé is teszünk honlapunkon.)
A találkozó első órájában Szabó T. Anna költővel beszélgetett Róth Ágnes. A felolvasással és filmbejátszásokkal is gazdagított író-olvasó találkozón megtudhattuk többek között, hogyan ihletnek a családban élő művész mindennapi gondjai, teendői műalkotást, és sokat hallhattunk a költő pályakezdéséről, pályatársaihoz fűződő kapcsolatrendszeréről is.
Második programpontként Valaczka András ismertette az ABIGÉL 2020 projekt főbb célkitűzéseit. Elmondta, hogy a szövegértés mellett ideje előtérbe helyeznünk a szövegalkotást, s hogy ehhez erős impulzust adhatnak a kurrens mozifilmek jól megválasztott részletei. A gondosan összeállított feladatsorral felszerelt részletekből hamarosan harmincat fel is töltünk honlapunkra – a nyitóoldalon a Digitális tananyagok rovatban bárki megtalálhatja majd ezeket. Az előadáson vetített anyag letölthető innen.
Harmadik eseményünk Dr. Fábri György rektorhelyettes előadása volt a digitális korszak műveltségközvetítéséről. Legmeghökkentőbb gondolatai arra hívták fel a figyelműnket, hány elemi hatásúnak tartott internetes kezdeményezés tűnt el mára nyomtalanul, s ennek folytán mennyire megjósolhatatlan a jövő. Ki tudja, azok a trendek, amelyek ma egészen áthatónak látszanak, nem enyésznek-e el máról holnapra?
Végül Hargitai Katalin nagyszerű előadása következett a diszlexiáról: mit tehetünk akkor, amikor a gyermek adottságai már végleg kialakultak? Amikor felsőben már készen kapunk egy olyan tanulót, aki kínnal-keservvel olvas?
A záró fórumon az derült ki, hogy izgalmas, inspiráló témák kerültek szóba, s hogy a kollégák keresve keresik az új kihívásokra adható megfelelő módszertani válaszokat.