Beérkeztek egyesületünkhöz a Tanárakadémia által májusban meghirdetett „... elmondom hát mindenkinek...”
pályázat versenyművei. Olyan PowerPointos bemutatókat kértünk, amelyek
a modern technika eszközeivel ajánlanak a kortársaknak olvasnivalót. A
felkért háromtagú zsűri értékelte a beérkezett pályaműveket, és az
alábbi döntést hozta:
I. helyezett: A kiskunhalasi Bibó István Gimnázium „Mo(so)lyok” csapata
tanáruk: Veszelszkiné Huszárik Ildikó
téma: L.H.Anderson: Hadd mondjam el...
II. helyezett: Az egri Sancta Maria Általános Iskola „Pillangók” csapata
tanáruk: Szabó Zsuzsa
téma: Karen Levine: Hana bőröndje
III. helyezett: A százhalombattai Eötvös Iskola „Görkorcsolyás” csapata
tanáruk: Lefkánics Szilárdné
téma: Erich Kästner: Május 35.
Gratulálunk a győztes csapatoknak, és néhány napon belül közvetlenül is megkeressük őket a pályadíjak átadása céljából.
Természetesen a többi csapat kitűnő munkáját is nagyra becsüljük, és az
alábbiakban rövid értékelésben foglaljuk össze benyomásainkat. Egyben
szeretnénk valamennyi induló engedélyét kérni, hogy alkotásukat
közzétehessük honlapunkon.
Értékelés
A kiskunhalasi „Mo(so)lyok” csapat
azzal mutatott jó példát a művek igazi befogadására, hogy a főhős
élethelyzetét módszeresen összevetette az olvasókéval. A műfajhoz illő
grafikus jeleket (lapjait pörgető könyv) alkalmazott; tartalomhoz
illően rendezte el a szövegeket a síkban (összehasonlítás két
hasábban). Nem feledkezett meg a szerzőportréről és a könyvészeti
ismertetésről; kinyilatkoztatás (és a poén lelövése) helyett nyitott
kérdésekkel tette kíváncsivá a közönséget. Ügyesen fordította át képi
nyelvre a bemutatott regény vezérmotívumát (fa); további művek tág
kontextusába helyezte az alkotást. A mű stílusát is elemezte, nem csak
a tartalmát, s mindezt sokszínű információkörrel egészítette ki
(honlapcím, eredeti nyelvű szövegrészlet, vendégszövegek, hanganyag).

Az egri „Pillangók” csapat a passzív
befogadás helyett saját címváltozatokkal alkotta tovább a bemutatott
művet. Életszerűen modellezte az olvasás folyamatát, kérdéseivel pedig
empatikus cselekvésre késztette közönségét (te mit tennél a bőröndbe?).
Képanyaga sokszínű (szobor, rajz, fotó, film), s az alkotók arra is
ügyeltek, hogy a történelmi felvételek mellett mai arcok is
felbukkanjanak. A továbbalkotás szép példája, hogy a 13 éves tanuló
verset (kitűnő verset) írt a regényhős nevében, szerepében.

A százhalombattai „Görkorcsolyás” csapat
elsősorban a bemutató stílusával nyújt újat. Komolykodó, iskolás
nyelvezet helyett a mai gyerekek modorában, szóhasználatával fogalmazta
meg mondandóját, épp ezzel vált alkalmassá arra, hogy csakugyan
megszólítsa a korosztályt. Nem engedték, hogy a technikai háttér
kiszorítsa alkotó munkájukból a hagyományos kreativitást: rajzaik,
festményeik aktív beleélésről, befogadásról tanúskodnak.

A kisnánaiak bemutatóját (Egri csillagok)
az teszi hitelessé, hogy saját élményüket (osztálykirándulásukat) és
helytörténeti kötődésüket (Móré kincse) is beleszőtték az ajánlásba.

A pusztaszabolcsi csapat azzal tette
sajátjává a bemutatott művet (Légy jó mindhalálig), hogy az osztály
által színre vitt regény előadásáról is beillesztett mozgóképes
részletet.

A zagyvaszántói csapat nyolc bemutatót küldött, jól megválasztott mai és klasszikus művekről.

A százhalombattaiak még egy csapattal ringbe szálltak, a Lutra feldolgozásával.

A várpalotai csapat tagjai szinte eljátsszák, megjelenítik bemutatójukon az olvasott regény történéseit.

A budapesti, „Fantázia” névre hallgató
egyszemélyes csapat pedig egybeolvasztja a választott regény és a
megfilmesített változat szöveges és képi világát.

Külön köszönjük a tanárok nyári munkáját: öröm látni, hogy vannak még olyan odaadó nevelők, mint:
Czirákyné Kiss Edit
Csordás Gáborné
Gazda Anna
Lefkánics Szilárdné
Szabó Zsuzsa
Szlama Tiborné
Tánczos Krisztina
Veszelszkiné Huszárik Ildikó
Az ifjú alkotóknak is gratulálunk, és őszintén reméljük: ha nem is
győzhettek valamennyien, azért nem érzik hiábavalónak az alkotó munkát.
Jövőre új esély nyílik mindenki előtt!