A Nemzeti Tankönyvkiadó augusztus 23-i tanévnyitó
konferenciáján a CENTA elnöke átadta az idei Vörösmarty-érmet. Ki a
díjazott pedagógus, és miért rá esett a választás?
Fejér Gábor Tamás 1978-ban szerezte első szakképesítését a Képző- és
Iparművészeti Szakközépiskola fotószakán, mint fotó-illusztrátor.
Felsőfokú tanulmányait Lipcsében, a Grafikai és Könyvművészeti Főiskola fotografikai szakán végezte.
Dolgozott a Néprajzi Múzeum fotóműtermének vezetőjeként, 10 éven át tanított fotográfiát az Iparművészeti Főiskolán.
1996-tól mostanáig a Zsámbéki Premontrei Szakközépiskola és Szakiskola
egyik alapító tanáraként tanít, egyben az iskola igazgatóhelyettese.
De nemcsak tanítja, neveli a szociálisan hátrányos helyzetű tanulókat,
hanem megpróbálja a nevelést eredeti szakterületével, a fényképészettel
is ötvözni. Pedagógiai szakdolgozatát is erről írta: A fotó és
videó szerepe a hátrányos helyzetű fiatalok személyiségfejlesztésében.
Keresi és alkalmazza nemcsak a fotó, hanem minden művészeti tevékenység
terápiás jellegű alkalmazási lehetőségét is az iskolai életben.
Emellett feleségével nevelik hat gyermeküket, akik közül a két
legidősebb művészeti egyetemen tanul, a harmadik zenei pályára készül.
Tapasztalatait, ötleteit gyakran az ő fejlődésük, tevékenykedésük
megfigyeléséből meríti.
Egyesületünk kuratóriuma úgy ítélte, Fejér tanár úr mindezzel több tekintetben is példát ad nekünk, kollégáinak.
Megmutatja, hogy a legnehezebb pedagógiai feladatok egyben a
legkreatívabb, legsokoldalúbb személyiséget hívhatják elő bennünk.
Nemcsak nyűgként, teherként élhetők meg, hanem inspiráló helyzetként
is.
Példája arra is felhívhatja figyelmünket, hogy a nehéz körülmények
közül jövő gyerekekben ugyanúgy él a művészi érték iránti fogékonyság,
mint szerencsésebb társaikban. A mi feladatunk az, hogy ezt az
fogékonyságot felszabadítsuk bennük, és a közös értékekre építve hidat
emeljünk a kommunikációs szakadék fölé.