2006. május 18-19-20-án Balatonföldváron, a Hotel Festivalban tartotta
magyartanári konferenciáját a CENTA Közép-Európai Tanárakadémia és a
Nemzeti Tankönyvkiadó Zrt. A konferencia mintegy 40 résztvevője több
mint tíz előadó gondolatait hallgathatta meg, és sor került számos
műhelybeszélgetésre és szemináriumra is.
Ágostonné Kugler Zsuzsa, az egri Tinódi Iskola tanára Az elméleti
fogalmak helye, sűrűsége, arányrendszere az irodalomtanításban címmel
tartott előadást.
Részletek...
Az ismert tankönyvszerző, Antalné Szabó Ágnes egyetemi docens a
hallgatókat is bevonta a közös munkálkodásba (Szövegértés és más nyelvi
kompetenciák elsajátíttatása irodalmi szövegek alapján).
Antalné Szabó Ágnes nagy hangsúlyt helyez a gyakorlatra, a
tevékenységen keresztül megszerezhető tudásra és a kooperatív
tanulásra. Gyakorlósorai, mozgásos, páros, csoportos feladatai játékok
keretében lopják a tanulók fejébe az ismereteket és a kompetenciákat, s
végre cselekvő alannyá válik a diák, aki az avítt formák közt mindig az
elszenvedő tárgy sorsára volt ítélve.
Az ajkai Vörösmarty Gimnáziumból érkező Bálintné Lipp Terézia Az
irodalmi tananyagbeosztás lehetőségeiről beszélt.
Részletek...
Baranyai Katalin, a Szent Angéla Gimnázium
tanára Az Odüsszeiát és Márai Ithakáját vetette össze. Az előadó
a homéroszi eposzokat sokféleképpen olvasható műveknek látja,
melyekben a jelképek és a regényszerűség átjárókat teremtenek a mai
ember világához. Rámutat azokra az apró részletekre, melyek fölött az
olvasó sokszor átsiklik, holott meghatározó szerkezeti jelentőségük
van. Odüsszeusz íja az egyik ilyen jelképes tárgy: otthon hagyja,
holott egy háborúba indulva másnak ez aligha fordulna meg a
fejében.
Részletek...
Biró Mária Drámajáték és ikerkönyvek címmel tartott tanártréninget.
Tanulmánya a drámapedagógia tevékenységi formái, azaz konvenciói közül
mutat be jónéhányat. Segítséget ad ezzel a mindennapi munkához, hiszen
az olyan játékok, mint a „szerep a falon”, a „jelmezöltés”, a
„befejezetlen anyagok” vagy a „forró szék” szinte bármely irodalmi mű
feldolgozása során haszonnal alkalmazható. Ismertetése nyomán a
tanárnak szinte kedve támad hozzá, hogy maga is játsszon tanítványaival
együtt, s szívesen kipróbálná a „stílusváltás”, a „tanúskodás” vagy a
„belső hang” egynémely változatait.
Boldizsár Ildikó a mesék világát hozta közénk: A népmese szerepe és helye az iskolai munkában
Kistelekiné Makay Ilona előadása (Tevékenységformák az irodalomórán)
számos gyakorlati kérdést tisztázott a budapesti Szent Lőrinc Iskolában
szerzett tapasztalatok alapján.
Szántóné Czecze Enikő A mai ifjúsági irodalom irányai címmel gazdag
anyagot és számos ötletet tárt a pedagógusok elé.
Részletek...
József Attila-díjas költőnk, Tóth Krisztina rendhagyó író-olvasó
találkozón mutatta be régebbi és újabb köteteit, hiszen ő egyben az
Ikerkönyvek társszerzője is.
Valaczka András először A KID-program elvei és gyakorlata címmel, majd Irodalom és film címmel tartott előadást.
A műhelybeszélgetéseken elsősorban a Kötelező olvasmányok témáját járták körül a résztvevők.
Részletek...
További képek a konferenciáról: