A CENTA Közép-Európai Tanárakadémia
augusztus 24-én, az NTK tanévnyitó konferenciáján első ízben tüntetett
ki pedagógusokat a frissen alapított Vörösmarty-éremmel. A díjat,
amellyel – a Nemzeti Tankönyvkiadó támogatásának köszönhetően -
százezer forint értékű jutalom is jár a kitüntetettnek, elsőként a
ménfőcsanaki Baksa Kálmánné és a hidaskürti Cservenka János vehette át.
Baksa Kálmánné több mint 30éve dolgozik
pedagógusként. Olyan hagyományokat teremtett és indított útjára, olyan
szellemi pezsgést teremtett, amilyenre kevés példa akad a magyar
oktatásban és közművelődésben. A művészetekkel, a múlt és a jelen
hiteles tanúival nemcsak az irodalmi kávéházakban, a könyvtári órákon,
a Galgóczi Erzsébet Emlékszobában, hanem a hétköznapokon is
találkozhattak az általa szervezett, rendhagyó irodalomórákon a
tanulók. Szakmai támogatója, szervezője a „Hegyalján innen- Sokorón
túl” regionális népmesemondó versenynek immáron 15 éve. Az általa
kezdeményezett Irodalmi Kávéház egyedülálló módon keltette életre a
századeleji Olvasó Egyletek, kávéházak hangulatát öt évvel ezelőtt.
Cservenka János 1990. szeptember 1-jén
alapította meg az akkori Csehszlovákia első magániskoláját. A következő
felvételi vizsgára már 502 tanuló jelentkezett. Indokolttá vált egy
felvidéki magániskola-hálózat kiépítése, melynek részeként 1991-ben
megalakult a gútai, a nyékvárkonyi és a nagymegyeri, 1996-ban a
szőgyéni és 2001-ben a bátorkeszi magániskola. A nagymegyeri és a
bátorkeszi iskolák máig a hidaskürti intézmény kihelyezett részlegeként
működnek, a többi iskola - az alapító szándékának megfelelően -
önállósodott. A 2000/2001-es tanévben a hátrányos helyzetű diákokra
való tekintettel az iskola megszüntette a tandíjat. Mindez elsősorban
az alapító, Cservenka János érdeme, aki áldozatos munkájával sokat tett
a felvidéki magyar nyelvű oktatás felvirágoztatásáért.
A kitüntetésen jelen lévő mintegy ötszáz pedagógus
közül sokan elmondták: örömmel hallottak a szép eredményekről, és
büszkék kitüntetett kollégáikra. A CENTA elnöke pedig így fogalmazott:
„Azzal, hogy a kollégáikat kitüntetésre jelölő tanárok néhány órát
társaik munkásságának felmérésére fordítanak, máris megtettük az első
lépést az egymásra jobban figyelő, egymással szorosabban együttműködő,
kevésbé atomizált tanártársadalom építése felé.”